VAN EYCK
Meervoudig instituut voor beeldende kunst, ontwerp en reflectie

extra muros

15.04

MIRROR/STAGE

Solotentoonstelling MIRROR / STAGE  van ouddeelnemer Joan van Barneveld in het Bonnefantenmuseum Maastricht.

Tales from the Backyard is een programmalijn die de nadruk legt op in de Euregio residerende kunstenaars. Onder die noemer toont Joan van Barneveld (Veghel 1978) vanaf 15 april recent werk. Van Barneveld is bekend van donkere schilderijen die geinspireerd waren op de onthechting die ook zijn psychedelische muziek kenmerkt. Enkele jaren geleden begon hij te experimenteren met fotografie en druktechnieken. De tentoonstelling markeert de afronding van een residency op de Jan van Eyck Academie in Maastricht, waar hij een andere weg insloeg. 

MIRROR / STAGE 

 De meest in het oog springende ontwikkeling is zijn terugkeer naar het schilderij en de overgang van donker naar licht; van onderbelicht naar overbelicht. De sfeer is afstandelijk, zelfs vlak. De 'verdamping' van Van Barneveld in en met zijn schilderkunst heeft ook een analogie in zijn muziek. Gedurende zijn residency op de Van Eyck Academie trad hij twee keer op met zijn band T.S.O.S. Tijdens een van deze seance-achtige performances, waarvan een registratie op zaal te zien is, wordt Everything is gonna be allright gespeeld. Het slepende nummer vervormt gaandeweg in een mantra en desintegreert uiteindelijk in een repeterende riff. 
 De spiegel achter het lege podium in de centrale ruimte straalt met andere middelen een vergelijkbare boodschap uit. De spiegel als verontrustend verdwijnpunt voor ieder menselijk houvast reflecteert op de rol en positie die maker en publiek in hun gezamenlijke beleving van muziek elkaar toebedelen. De installatie zet de toon in de zaal. Dit podium verwijst niet naar een soort alter ego, maar naar Van Barnevelds eigen muziekopvatting. Van Barneveld zal eenmaal optreden met zijn band T.S.O.S. onder de titel: MIRROR / STAGE.
 In dit optreden fungeert de spiegel als katalysator, waardoor vaste patronen in de rolverdeling tussen band, muziek en publiek doorbroken worden. Het podium blijft verder niet constant leeg. De kunstenaar nodigt tweemaal gedurende de tentoonstelling, op vrijdag 3 juni en vrijdag 9 september, onder de noemer "Public Program" collega's, curators en muzikanten uit voor optredens en performances, waarbij de grenzen tussen verschillende disciplines worden afgetast.

Meer info hier

Nieuwsbrief

Van Eyck Academie

Hierbij geef ik me op voor de Van Eyck nieuwsbrief