16.05.17 – 19.05.17

Close Studio: A Viewing

Close Studio: A Viewing

De camera die aan de muur in de studio van Van Eyck deelnemer Junsheng Zhou hing maakte sinds 25 november 2016 elke minuut een foto. De camera voedde zich met alle momentopnamen van de werkruimte en ving zo het verglijden van de (residency)tijd. Al deze opnames zijn door de kunstenaar verzameld en gecomprimeerd. Nu zijn werkperiode op zijn einde loopt, is Junsheng zijn project aan het afronden. Zondag 14 mei was de laatste dag dat het werk nog ‘in leven’ was in zijn studio. De laatste bezoekers gingen de ruimte binnen en werden zo deel van het werk.

Nu is de camera gedemonteerd, het atelier opgeruimd en ingericht als rouwruimte. Publiek is welkom van dinsdag 16 tot en met vrijdag 19 mei om samen met Jungsheng Zhou afscheid te nemen van zijn werk en werkplaats en het eindresultaat van zijn project te komen bekijken. 

De collectie van meer dan 90.000 foto's is vertaald naar een seriële presentatie van de foto’s genaamd Wallpaper 112. Daglicht, nacht, de aan- en afwezigheid van de kunstenaar en die van alle anderen die zijn studio gedurende deze periode hebben bezocht, zijn allemaal vastgelegd en onderdeel geworden van deze uitvoerige reeks. Het culminatiepunt van deze overvloed aan beelden vinden we op de plek waar eerst de camera zich bevond: de foto waarin de verzamelde opnames gemaakt sinds 25 november zijn gecomprimeerd tot één beeld.

 

Over:
​Junsheng Zhou (b. 1989, CN) takes photographs. His sees photography as a medium not limited to photographic tools but also embracing forms such as text and installation. The Chinese word for photography zhaoxiang combines the character 照 (zhao, to illuminate, to reflect, to mirror, to understand) and 相 (xiang, appearance, form, phase and mutuality). Their combined semantic space corresponds closely to what Junsheng Zhou does. He attempts to place a surface between the object and himself, a surface in which their appearances are joinly reflected.
Junsheng’s works generally concern ideas of time and language, and also probe themes such as the use of uselessness and the representation of representation. Junsheng Zhou was born in Beijing, moved to Prague where he studied at the Film and TV School of the Academy of Performing Arts in 2011.

 

​Iedereen welkom:
16 -19 mei
9.00 -17.00 uur
Studio 112

Nieuwsbrief

Van Eyck Academie

Hierbij geef ik me op voor de Van Eyck nieuwsbrief