30.04.15 – 06.06.15

Invocation of the Great Bear

Groepstentoonstelling met werk van voormalig Van Eyck deelnemers Alexis Blake, Dario D'Aronco en Sanne Vaassen bij tegenboschvanvreden, Amsterdam

Wat gebeurt er als je zachtjes tegen een venster blaast en er doemt een beeld op? Wat betekent het woord absoluut? En kan absoluut nog absoluut zijn als je probeert het begrip te vangen in je hoofd, in tekst of beeld, of doet daar de paradox haar intrede? Hoe gedraagt het vrouwelijk lichaam zich in de kunstgeschiedenis? Wat ontstaat er als de historische representaties van de vrouw aan elkaar geschakeld of juist geïsoleerd worden? Welke krachten worden aangeroepen als het werk van drie verschillende kunstenaars bij elkaar gebracht wordt? Welke speculatieve fictie kan er opbloeien in het hele scala aan factoren die een rol spelen in de configuratie van drie posities? Is er daadwerkelijk een fysieke connectie of blijven de punten in de constellatie puur het effect van zichtlijnen?

Voor Invocation of the Great Bear nodigde tegenboschvanvreden drie kunstenaars uit die het afgelopen jaar werkten aan de Jan van Eyck Academie: Alexis Blake, Dario D’Aronco en Sanne Vaassen. Toen zij hen vroegen deel te nemen, bleken ze al eerder samen gewerkt te hebben in de periode van hun residency. De verbindende factor in hun werk is het aspect van tijd en proces. Alledrie hebben ze een benadering waarin het performatieve centraal staat. Invocation of the Great Bear is een spannend avontuur: laat het 'shape shiften' maar beginnen!

Voor Sanne Vaassen (NL, 1991) blijft het een wonder dat een zandkorrel uit een verre woestijn op haar wang terecht kan komen in de vorm van een regendruppel. In haar werk is de confrontatie tussen innerlijke controle en onvoorspelbare externe krachten een permanente uitdaging en aandachtspunt. Ze onderzoekt de verschillende vormen en eigenschappen van bewegingen - of dat nu het stromen van water is, de wijze waarop een boom haar blad verliest in de overgang van herfst naar winter, of de transformatie van de vlekjes op haar huid. Alle zintuigen worden op scherp gezet om het bijzondere in alledaagse fenomenen te ervaren en er, intuïtief, via de verbeelding op te reflecteren. 

Het kunstenaarschap van Dario D’Aronco (IT, 1980) draait om het zoeken naar de ‘oervorm’, betekenis en inhoud die aanwezig zijn, vóór het moment waarop wij er taal aan verbinden. D’Aronco refereert in zijn werk vaak aan de wereld van de muziek en de kunstgeschiedenis. Een mooi voorbeeld is de muurschildering in de tentoonstelling die rechtstreeks verwijst naar een tekst van Robert Ryman die hij in 1958 gebruikte voor een van zijn schilderijen. De techniek, de verschillende media die Dario D’Aronco inzet, moeten de kloof tussen drager en inhoud overbruggen, of liever nog neutraliseren. In feite zijn de werken van D’Aronco voertuigen voor een re-set van geest en lichaam: het vermogen om te voelen en bewust te worden in een fluïdum van nog niet uitgekristalliseerde aanwezigheid. 

Het multidisciplinaire werk van Alexis Blake (US, 1981) verbindt beeldende kunst, beweging, tekst en performance met elkaar. Blake bevraagt bestaande systemen van representatie om ze vervolgens ook weer te ontkennen. In haar performances, videowerk, tekst en installaties spelen subject en object stuivertje wisselen met elkaar in een poging scheidslijnen op te heffen of te benadrukken. Ook het werk van Blake - net als dat van de andere twee kunstenaars - draait om vormen van ‘taal’ en en de relate tussen het lichaam en het object als drager van betekenis. Zo gaat Blake in haar sterk gelaagde werk 'Allegory of the Painted Woman', 2012-2014, de confrontatie aan met de weergave van het vrouwelijk lichaam in de kunstgeschiedenis. Beroemde kunstwerken van vrouwelijke figuren worden nagebootst en zo als het ware gespiegeld: vragen ten aanzien van de positie van de vrouw, van de kunstenaar zelf, maar ook over de verhouding van het lichaam tot de ruimte borrelen als vanzelfsprekend op. Om vervolgens geen antwoorden maar nieuwe vragen te genereren. 

tegenboschvanvreden
Bloemgracht 57
1016 KE Amsterdam

Opening: donderdag 30 april, 17.00 - 20.00 uur
tentoonstelling open t/m 6 juni 2015

Meer informatie: www.tegenboschvanvreden.com

Nieuwsbrief

Van Eyck Academie

Hierbij geef ik me op voor de Van Eyck nieuwsbrief