Poëzie- en verhalenkabinet

De Hubert van Eyck Academie is verheugd dat het Fonds Cultuurparticipatie het project Poëzie- en verhalenkabinet: Cultuurparticipatie van ouderen met dementie door middel van het gesproken woord heeft gehonoreerd.

De Hubert van Eyck Academie, broer van de Jan van Eyck Academie, poogt verbindingen te leggen tussen kunst en wetenschappelijk onderzoek. Het eerste project in een reeks rond dit thema is het Poëzie- en verhalenkabinet, dat wordt georganiseerd in samenwerking met Maastricht University (Faculty of Arts and Social Sciences) en Stichting SoAP. Het project richt zich op mensen met vergevorderde dementie, zorgverleners van mensen met dementie en het grote publiek.

Dr. Aagje Swinnen, assistant professor bij Maastricht University (Capgroep Letteren en Kunst, Centrum voor Gender en Diversiteit) zal interactieve poëzie- en verhalenworkshops ontwikkelen en uitvoeren  aan de hand van de erkende methodes van het Alzheimer Poetry Project (APP) en TimeSlips (TS).

Deze workshops zullen resulteren in gedichten en verhalen die samen met de dementerende deelnemers worden gecreëerd. Het maken van een artistieke vertaalslag van de gegenereerde teksten is onderdeel van dit project en zal na de workshops plaatsvinden. Voor deze artistieke vertaling zal een deelnemer van de Jan van Eyck Academie zich aan het project verbinden. De deelnemer wordt daarbij deels begeleid door Stichting SoAP; een sociaal en artistiek platform dat veel ervaring heeft met de sociale en artistieke praktijk en de presentatie ervan naar een breed publiek. De workshops zullen vanaf augustus plaatsvinden. Van september tot en met december wordt er gewerkt aan de artistieke vertaling.

Mensen met dementie staan aan de zijlijn van de maatschappij. Door de negatieve beeldvorming rond de ziekte worden ze vaak eenzijdig gepositioneerd als zeer zorgbehoevend en tot weinig interactie in staat. Dit kan isolement en daarmee onrust, angst en een versnelling van het ziekteproces tot gevolg hebben. Met dit project wordt de participatie van mensen met dementie bevorderd door middel van taal om zo de levenskwaliteit van de mensen met dementie te verhogen. Dit project nuanceert de negatieve beeldvorming rond de ziekte door de creatieve mogelijkheden van mensen met dementie onder de aandacht te brengen. Het project draagt daarmee bij aan de verbetering van de relaties tussen mensen met dementie en hun omgeving.

Newsletter

Van Eyck Academie

×
I hereby subscribe to the Van Eyck newsletter